Maakonnaliinidel hakkavad sõitma gaasibussid

Alates 13. juunist sõidavad Lääne-Virumaa maakonnaliinidel AS Hansabussi surugaasil bussid. Foto: Hansabuss

Sel suvel vahetub Lääne-Virumaa maakonnaliinidel vedaja – GoBusilt võtab teatepulga üle Hansabuss. Vedaja vahetus toob teedele uued gaasibussid, kuid liinikilomeetreid ei lisandu. Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus tõdeb, et sõitjate arv on olnud langustrendis ja tasuta ühistransport ei ole Eestis jätkusuutlik.

Katrin Uuspõld

Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse liiniplaneerija Katrin Hanko nentis Lääne-Virumaa Omavalitsuste Liidu koosolekul ettekannet tehes, et sõitjate arv on viimastel aastatel vähenenud. „Oli lootus, et trend muutub positiivsemaks, aga tuli koroona ja sajast tuhandest reisijast sai 46 tuhat reisijat ühes kuus Lääne-Virumaa liinidel,“ rääkis Hanko.

„Kui 2019 saime liine juurde ja väljumisi tihedamaks, siis nüüd sellist rõõmusõnumit ei ole,“ rääkis Katrin Hanko. Ta selgitas, et transpordiamet ei ole nõus mahtude suurendamisega.

Hanko toob suuremate murekohtadena välja, et praegu on 3-4tunnised augud Tamsalu ja Väike-Maarja suunal, enamikel liinidel puuduvad õhtused väljumised ja nädalavahetustel on hõre ühendus. „Koroona-ajal oli tulekahju kustutamine, paljud kommertsliinid panid end kinni,“ rääkis Hanko. Ta nimetas, et aprillist jääb ära ühendus Tudu ja Tudulinna vahel, mida seni sõitis Jõgeva liin 110 ning mõistlik oleks pikendada nr 55 Rakvere-Tudu liini Tudulinnani – 4. aprillist nii ongi.

Poliitiline otsus tasuta ühistranspordi osas, mis mõnedes Eesti piirkondades kehtib, ei ole Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse tegevdirektor Andrus Niliski hinnangul jätkusuutlik. Nilisk tunnistas, et sisuliselt ollakse miinuses. „Sõidame nii kaua kui raha jätkub. Siis bussid seisavad. Sõda on viinud ka sisendihinnad kõrgemaks,“ selgitas Nilisk.

Katrin Hanko sõnul on nii neid ühistranspordikeskusi, kes kaaluvad piletihinna kehtestamist, kui neid, kes pigem vähendavad liinivõrku, et ots-otsaga kokku tulla. „Meie lootus on, et see tasuta transpordi košmaar otsa lõppeb. Riigil ei ole selleks lihtsalt raha,“ rääkis Hanko.

Jaana Liländer-Koppel Põhja-Eesti Ühistaranspordikeskuse arendusosakonnast märkis, et süsteem toimiks, kui riik julgeks öelda, et kõik õpilased ja pensionärid peaksid maksma 50% pileti hinnast.

Hansabuss Lääne-Virumaa teedel

Senine maakonnaliinide teenindamise leping lõpeb GoBusiga 12. juunil ning hanke tulemusena on uueks teenindajaks AS Hansabuss.

„Hakkame rohkem jälgima kvaliteeti,“ kinnitas Hansabussi avaliku- ja kommertsliiniveo juht ning juhatuse liige Karel Prikk. Tema sõnul võetakse Lääne-Virumaal üle 65 liini ning sõidutama hakkavad 44 CNG surugaasil bussi. Neist 28 on 67-kohalised Iveco Crossway Line bussid ning 16 keskmise suurusega bussi on 34-kohalised Iveco Feniksbussid.

Busside varustuses on konditsioneer, madal sisenemine, kallutusfunktsioon, ratastooli ja lapsevankri kinnitamise võimalus, salongi ja uksi jälgivad kaamerad.

Bussid saavad kõik sama kujunduse ning audiovisuaalne teavitussüsteem informeerib reisijaid Rakverest pärit Kerli Dello häälega.

Kõigi busside logistika on sätitud nõnda, et nad hakkavad tankimas käima Rakveres ning Prikki sõnul rajab Eesti Gaas ka lisatankuri. Ühtlasi värvatakse 63 bussijuhti.

Uus avaliku liiniveo korraldamise leping Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse ja AS Hansabussi vahel hakkab kehtima 13. juunist ja kestab kaheksa aastat.

Tulevikuplaanid

Põhja-Eesti Ühistranspordikeskusel on plaanis sügisest või hiljemalt uuest aastast tsoonipõhine maksustamine ja kuupileti võimalus ehk reisija saab maksta kindla summa ja sõita terves Põhja-Eestis, palju kulub. Eraldi baashind oleks Lääne-Virumaal, Tallinnas ja Harjumaal.

„Tsoonipileti heaks küljeks on muuhulgas ka see, et annab väga mugava võimaluse kasutada kuupiletit tsoonide vahel sõitmiseks. Kuupilet on igapäevasele sõitjale kindlasti kasulik ka hinna mõttes – näiteks Harjumaal, kus juba täna kehtivad tsoonipiletid, on kehtestatud, et kuupilet hind võrdub 15-kordse üksikpileti sularahahinnaga. See valem võib muidugi muutuda, seega praegu ei julge lubada, milline võiks olla kuupilet edaspidi, kui tsoonipiletid laienevad ka Lääne-Virumaale, ent kindlasti  on tihedalt sõitval inimesel soodsam soetada kuupilet,“ kommenteeris liiniplaneerija Katrin Hanko.