Põrgukuumus murdis Kiviõlis tsiklimehi

m6

„Minu mäletamist mööda on see kõige palavam ilm, mis siiamaani on mõnel etapil olnud. Teise sõidu lõpuringidel ei saanud enam hästi aru, miks ja kuhu sõidan,“ lausus valitsev maailmameister, selle hooaja MM-võistluste üldliider ja Kiviõlis külgkorviga mootorrataste MM-etapi võitnud belglane Ben Adriaenssen. „Kiviõli etapp on olnud siiamaani kõige paremini korraldatud etapp ja ma usun, et selleks see ka jääb,“ pakkus omalt poolt hollandlane Etienne Bax, kelle kohta kehtib sama loetelu mis Adriaenssenile, kuid selle vahega, et ta on igas arvestuses oma Belgia kolleegi järel teine.

Veiki Ojaperv

Kiviõli motokeskus võõrustas maailmameistrivõistlustel osalevaid tsiklimehi seitsmendat korda. Lisaks külgkorvidele olid rajal ka quad´id ehk neljarattalised mootorrattad, mille juhid võistlesid EM-võistluste arvestuses. Tiitlisõitude vaheaegu aitasid sisestada mäkketõusjad ja öökrossi sõitnud soolotsiklid.

Vanameistri ebaõnn

Kiviõli oli tänavuse MM-sarja kuuendaks osavõistluseks (kokku on kavas 10 etappi – toim.) ja stardirivi vaat et läbi Kiviõli ajaloo esinduslikem: hetke TOP 10st ei puudunud keegi! Lisaks valmistasid favoriitidele peavalu Eesti mehed, kelle tabeliseis tähendas seni puhast nulli (sest välismaistel etappidel pole võisteldud), kuid kellest näiteks Kert Varik – Erkki Kõiv ei häbenenud mööda sõita isegi 10kordsest maailmameistrist Daniel Willemsenist.

Kiviõli motokeskus asub lagedal kohal ja augusti algus on Eestis traditsiooniliselt päikesepaisteline. Ka varasematel aastatel on kuumus krossimeestele liiga teinud, kuid tänavu kurtsid selle üle isegi võitjad, kes ometi peaksid Kesk-Euroopas sõidetavatel etappidel sellega juba ammu tuttavad olema.

Pärast kvalifikatsioonisõidu võitu oli valitsev maailmameister ja selle hooaja üldliider Ben Adriaenssen kõigega rahul, kuid palavuse tõi ta siiski eraldi välja: ”Ilmastikuolud on muidugi kõikide sõitjate jaoks rasked, minu mäletamist mööda on see kõige palavam ilm, mis siiamaani mõnel etapil on olnud. Muidu on rada on meeltmööda, eriti meeldivad mulle hüpped, mis on just täpselt paraja kumeruse ning kujuga.”

Samal ajal võitis teise kvalifikatsioonigrupi külgvankritega mootorrataste grand old man Daniel Willemsen, kelle senine hooaeg on kulgenud üle kivide ja kändude. Kas nooruke ja välimuselt poisiohtu – olgugi et juba ka maailameister – Adriaenssen vaatab vanameistrile ikka veel alt üles? “Eks seda ole homme finaalsõitude ajal näha!”

Willemsenile Kiviõli rada istub, ta on seal ka varem võitnud, kuid sel hooajal, ja eriti Kiviõlis, ei olnud tal õnne ega ka midagi muud. Finaali parimale stardikohale pääsenud 10kordne maailmameister kukkus finaalieelsel treeningsõidul ning tegi oma põlvele haiget. Vähe sellest: esimest finaalsõitu pääses ta küll korraks juhtima, kuid eksis siis lainetel ja korvimees Robbie Bax kukkus rinnutsi korvi käepidemele. Kaks valu kahe mehe peale tähendasid seda, et nad võitlesid küll vapralt edasi, kuid selle võistluse kiireimad jäid neist kaugele.

Kui esikolmik lihtsalt kurtis kuumuse üle, siis mõnele tugevale keskmikule tegi see lausa liiga. Näiteks teises sõidus neljandal kohal olnud belglane Tim Smeuninx kukkus Jason van Daele korvist lihtsal rajalõigul välja – ei usu, et nii kogenud korvimehega tavaoludes selline lugu oleks juhtunud. Esimese sõidu kuuendana ja teise kaheksandana lõpetanud tšehh Vaclav Rozehnal pidi oma šveitslasest korvimeest Bruno Kälinit finišis sõna otseses mõttes püsti hoidma, sest mehel läks „pilt taskusse“ ja meedikud viisid ta oma telki toibuma. Inglasest korvimees Ryan Humphrey istus pärast sõitu vähemalt kümme minutit liikumatult külma vee kraani all.

Isegi võitjal oli raske

Esimese finaalsõidu esikolmik oli Ben Adriaenssen – Ben van den Bogaart, Jan Hendrickx – Elvijs Mucenieks ja Etienne Bax – Kaspars Stupelis. Teise sõidu võitis Bax Adriaensseni ja Hendrickxi ees; kokkuvõttes oli aga etapi esikolmik Adriaenssen, Bax, Hendrickx. Eestlastest olid Margo Sonn – Tanel Kõiv sõitudes vastavalt 11. ja 12., läänevirulane Gert Gordejev koos Veikko Parksepaga 14. ja 15. ning ühe punkti teenisid esimese sõidu 20. koha eest ka Kert Varik – Erkki Kõiv.

Etienne Bax enne starti: “Ma olen 100 protsenti motiveeritud ning usun, et suudame tänase raske etapi võita. Me jahime alati esimest kohta, muidu ei oleks mõtet sõitagi. Kiviõli etapp on olnud siiamaani kõige paremini korraldatud etapp.”

Etapivõitja Ben Adriaenssen pärast teist sõitu: ”Teine päev oli muidugi veel raskem kui esimene. Esimeses sõidus läks kõik plaanipäraselt, saime hea stardi ning juhtisime lõpuni välja. Teises sõidus tegime aga suhteliselt kehva stardi ning pidime konkurente püüdma hakkama. Kui Etienne mööda läks, võtsime tempo maha, lõpuringidel ei saanud enam hästi aru, miks ja kuhu sõidan. Ben oli korvis ka ikka täitsa „pehme“ juba. Esimese sõidu esimene ja teise sõidu teine koht olid aga piisavad, et kogu etapp ära võita. Igati korda läinud nädalavahetus, kindlustasime kokkuvõttes ka oma liidripositsiooni.”

Eestlaste tublidus ja ebaõnn

Eesti mehed, eriti aga Varik-Kõiv, segasid usinalt kaarte. Paraku painasid meie kiireimat ekipaazhi tehnilised probleemid, ilma nendeta mahtunuks Varik-Kõiv nii eraldi sõitudes kui ka kokkuvõttes kuue parema sekka.

Kusjuures Varik oli võistluse avadefileel tagasihoidlik, vastates reporteri küsimusele: ”Kuue hulka tulek on ebareaalne, kuna konkurentidel on juba üle poole hooaja Euroopa radadel selja taga, meie alles alustame.”

Aga mehed panid nagu muiste – esimese sõidu esimeselt ringilt tuldi 12. koha kandis, kuid siis mööduti ühest konkurendist teise järel. Kuni jäi kuus ringi lõpuni. „Korvis olev tosooli jahutusradiaator kukkus küljest – kinnitused läksid puruks,“ selgitas Kert Varik. „Imestan, et konkurendid palavuse üle kurdavad – nad peaksid ju selliste ilmadega oma Kesk-Euroopas harjunud olema. Meil küll midagi häda polnud, kui ratas terve olnuks, pannuks me sama tempoga edasi, väsimust või lausa kurnatust küll polnud.“

Ka teises sõidus olid Varik-Kõiv kuuenda-seitsmenda koha piiril, sooritades isegi puhta möödasõidu Daniel Willemsenist, kuid paraku ei pidanud tehnika taas vastu.

„Kiviõli on meil tänavu esimeseks MMetapiks,“ rääkis Varik. „Hollandis käisime ka, aga seal ei saanud mootoririkke tõttu kvalifikatsioonigi lõpuni sõidetud. Plaanis on osaleda veel Lätis toimuval etapil (juba 9.-10. augustil), kuid see on tänavu suurtest võistlustest ka kõik.“

………………………….. 

m3Naine meeste mängumaal

Külgkorviga tsiklite kross näib kõrvaltvaatajaile kui hulljulgete ja tugevate meeste mängumaa, kuid ometi harrastavad seda ala ka naised. Kiviõlis oli stardis belglanna Sabrina van Calster (pildil), korvimeheks Larris Hendrickx. Kusjuures õbluke Sabrina ei olnud rajal mitte meestele silmailuks või sarja korraldajate reklaaminäoks: nii mõnedki krossipaarid pidid tema paremust tunnistama. Kvalifikatsioonist otse finaali Sabrina siiski ei pääsenud, olles 32., mis tähendas teise varupaari staatust. Kuna esimeses finaalis oli katkestajaid palju, said van Calster-Hendrickx stardiloa teise finaalsõitu ja lõpetasid selle 24. kohaga.

Kuidas naisterahvas sattus tegelema sellise ekstreemse alaga? ”Mulle motosport lihtsalt hullult meeldib,“ rääkis Sabrina Kuulutajale. „25aastaselt hakkasin sõitma quad´iga, kuid külgkorviga olen sõitnud vaid aasta. Treenin tavaliselt 3-4 korda nädalas: kaks korda käin jooksmas, ühe korra jõusaalis ning võimalusel ka sõitmas. Võistlused ise annavad kõige suurema koormuse.”