Keskerakond lubab tasuta ühistransporti üle Eesti. Mööndustega

WP_20150115_14_39_06_Pro (2)

Parlamendierakondade valimislubadused on lennukad, kõige kõlavamad neist on välja öelnud Keskerakond: alampalk 1000 eurot ja tasuta ühistransport terves Eestis.

Aivar Ojaperv

Tasuta ühistransport on end Tallinnas õigustanud ja paistab, et sellele lubadusele panustab Keskerakond palju. Näiteks teisipäeval Rakvere teatri suures saalis toimunud XIII Omavalitsusfoorumil oli tasuta ÜTR ainsaks teemaks. Oma olemuselt oli tegemist küll valimiseelse propagandaüritusega, kuid ühistranspordist räägiti seal loomulikult palju. Ja polnud Keskerakonna süü, et mitmed opositsioonipoliitikud, kes olid sinna esinema kutsutud, ei tulnud kohale.

Kas kõik hakkavad valideerima?

Keskerakonna loosungis seisab, et võimule tulles tagavad nad tasuta ühistranspordi üle Eesti, aga loosungitega on nii nagu loosungitega ikka: loe ja mõtle oma peaga kah. Nimelt käib jutt tasuta ühistranspordist maakonnasisestel bussiliinidel ehk siis Rakverest Tallinnasse või Tartusse sõitmiseks tuleb ka Keskerakonna võimuletulekul lunastada edaspidigi pilet raha eest.

Küll aga täpsustas erakonna esimees Edgar Savisaar teisipäevasel seminaril, et Keskerakonna kaugem eesmärk on tulevikus kehtestada tasuta sõit ka riigisisestel rongiliinide ning mandri ja saarte vahelistel parvlaevadel.

Foorumil sõna võtnud Siret Kotka, Riigikogu valimistel Keskerakonna esinumber Lääne-Virumaal, ei jätnud täpsustust „maakonnasisestel bussiliinidel“ siiski tegemata ja rääkis asjadest nii, nagu plaanitakse.

„Maakonnasisesed bussiliinid peaksid olema tasuta eelkõige kolmel põhjusel,“ lausus ta. „Paljud inimesed lahkuvad maakonnast sellepärast, et tööle viiv transport on liiga kallis. On väga palju inimesi, näiteks pensionärid, töötud või õppurid, kelle liikumisvabadus on piiratud ainuüksi seetõttu, et neil puudub raha bussipileti ostmiseks. Lisaks on see kasulik looduskeskkonnale – nii, nagu me hoiame ja armastame enda ümber elavaid inimesi, peame ka loodusesse ja keskkonda suhtuma. Mida vähem saastatud õhku sisse hingame, seda tervemad oleme. Bussiga liikudes säästame nii ennast kui looduskeskkonda.“

Kuulutaja palus Kotkal täpsustada mõningaid üksikasju, kui tasuta ÜTR tõepoolest kehtima hakkaks. Kas süsteem tuleb selline nagu Tallinnas ehk tasuta sõidu lunastamiseks peab esitama-valideerima isikustatud sõidukaardi? Kas Lääne-Viru inimene saab tasuta sõita ka näiteks Valgamaa kohaliku bussiga? Mis saab neist, kes kasutavad maakonnasisesteks reisideks kaugliinibussi, kus, nagu mainitud, tuleb pilet osta raha eest ka edaspidi. Mis saab n-ö külaliinidest, mis ületavad maakonna piiri, aga teenindavad eeskätt kohalikku reisijat (näiteks Rakke-Koeru, Amblast Tapale, Rakverest ja lähiümbrusest Sondasse ja Kiviõlisse jne).

„Ühistransport peaks olema tasuta igale Eestis elavale inimesele, olemata sellest, kuhu ta on sisse kirjutatud,“ vastas Kotka. „See on aga võimalik vaid juhul, kui riik tasuta ühistranspordi ideed toetama hakkab ja sellesse ka omalt poolt panustab. Enamik kohalikest omavalitsustest üksi seda ära teha ei suuda.“

„Sealjuures toetaksin ma valideerimist, sest see annaks riigile hea ülevaate, kuidas bussigraafikuid paremini korraldada,“ jätkas ta. „Bussireisijad on välja toonud, et maakonnasiseste bussiliinide graafikud on osaliselt ajale jalgu jäänud ega vasta enam tegelikele vajadusele.“

„Kahtlemata peaks ühistransport kõikjal Eestis olema prii, aga arusaadavalt ei ole riigi rahakott lõpmatuseni kummist. Täna on aga kindel see, et Eesti riigieelarve võimaldab vabalt pakkuda kõikidel maakonnasisestel bussiliinid reisijatele tasuta sõitu. Küll aga võiks vaatluse alla võtta ka üle maakonna piiri sõitavad kohalikud liinid, nagu näiteks Rakke-Koeru vaheline bussiliin jne.“

Vastuoluline nimekiri

Lääne-Viru valimisringkonnast kandideerivad Keskerakonna nimekirjas Riigikokku lisaks Siret Kotkale pikaaegne Vinni vallavanem Toomas Väinaste, kauaaegne Rakvere linnapea Andres Jaadla, Kunda linnavolikogu liige Jelena Fjodorova, Tamsalust pärit Tallinna endine abilinnapea Jaanus Mutli, Lääne-Virumaa korvpalliklubi Tarvas peatreener Andres Sõber ja kunagine Lääne-Viru maavanem ja praegune Rakvere linnavolikogu liige Urmas Tamm.

Siret Kotka pakkus välja julge prognoosi: Keskerakond võidab valimised Lääne-Virumaal. „Tunnetame selgelt, kuidas inimesed tahavad muutust,“ ütles ta. „Inimesed on pettunud nii sotsides, Reformierakonnas kui IRLis. Keskerakond on praegu ainuke erakond, kes on näoga inimese suunas ja on oma valimislubadusi ka täide viinud.“

Mida arvas Kotka Reformerakonnast, kus nimekirja kahele esimesele kohale on paigutatud mitte-läänevirulased? „Mulle näib, et Reformierakond ei usu ega usalda enda kohalikke poliitikuid ega julge neid esimesteks numbriteks panna. Seetõttu tõidki nad kohale pealinna poliitikud, kes on võõrad Lääne-Virumaale.“

Teisipäeval avaldas portaal Delfi artikli“ Korruptsioon ja valimispettus: seiklushimulisele valijale pakuvad erakonnad parimat valikut Lääne-Virumaal“, milles muuhulgas on välja toodud, et nii Jaadlat kui ka Mutlit on karistatud kriminaalkorras: Jaadla sai mäletatavasti korruptsioonisüüdistuse, sest sõlmis linnapeana lepinguid firmaga, milles ta ise oli osanik; Mutlit karistati selle eest, et võttis ise ametnik olles Tallinna Farmaatsiatehaselt vastu 15 000kroonise kinkekaardi.