Mootorrattur saab iseenda hoidmiseks palju ära teha

intervjuu jaanus mätas

Öeldakse, et kevad on käes siis, kui tänavale ilmuvad esimesed kevadekuulutajad – kaherattalised sõiduvahendid. Paraku on Eestis juba enne õige motohooaja algust üks mootorrattur hukkunud ja väiksematesse õnnetustesse on sattunud lausa kümmekond motomeest.

Kaius Mölder

Oma mootorrattad on välja ajanud ka motopolitseinikud, kes teevad ettevalmistusi algavaks hooajaks.

Käisime vaatamas, kuidas politseinikud lihvivad sõiduoskusi Tallinna külje all asuvas Männiku karjääris. Koolitusest võtsid osa ka Virumaalt pärit staazhikad tsiklipolitseinikud Jaanus Mätas ja Toomas Kivilo. Saime jutule Jaanus Mätasega, kes rääkis meile koolitusest ja jagas nõuandeid mootorratturitele.

Kas juba juhtunud motoõnnetused viitavad oskuste ülehindamisele?

Kahjuks on see teema aktuaalne, sest õnnetuste arv näitab, et probleem on täiesti olemas. Siinkohal ongi hea mootorratturile, kes oma kaherattalise garaazhist välja ajab, meelde tuletada, et enne sõitma hakkamist tuleb üle vaadata tehnika ja varustus. Tuleb meelde tuletada ja lihvida talvega ununenud sõiduvõtteid. Tunnetus, mis on inimese peas küll olemas – ma just kui tean ja oskan -, võib tegelikkuses alt vedada. Talv on teinud oma töö ja ratta valitsemise oskus on kadunud.

Miks oskamatud motomehed liiklusesse sukelduvad?

Paraku on nii, et kui juhiluba käes, siis arvatakse kõik korras olevat. Peaks olema aga nii, et juhtimisõigus annab võimaluse sõita, ent oskust liikluses liigelda peab lihvima jätkuvalt ja pidevalt. Areng peab toimuma kogu aeg.

Harjutusväljakul on politseinike käsutuses mitmeid mootorrattaid, milleks see vajalik on?

Mootorratast on hea kasutada erinevates oludes – metsas, maastikul, parkides –, kõikjal, kuhu neljarattalise sõidukiga ei pääse. Tsikkel on politseinikele oluline töövahend. Sellel aastal pole me väljas veel eriti tööd teinud, sest käivad alles motopolitseinike soojenduskoolitused. Maanteeameti statistika järgi on Eestis mootorrattureid paari tuhande ringis, parim lahendus nende ohjamiseks ja kontrollimiseks on hea väljaõppe saanud motopolitseinik. Samuti võiks hea motopolitseinik üles näidata juhendaja rolli tsiviilmootorratturitele, juhtida tähelepanu vigadele ja kui vaja, siis aidata neid ka parandada.

Mida peab motopolitseinik oskama?

Motopolitseinikul peab rattasõit nii selge olema, et sõidu ajal ta ei peaks mõtlema, kuidas sõita. See peab tulema iseenesest, sest lisandub veel igapäevatöö tegemine – sõidukite peatamine, kiiruse mõõtmine jne. Koolitusel kasutame kõiki võimalusi: harjutame nii ringrajal kui maastikul, tuletame meelde käiguvahetusi, pidurdusi, teeme vigursõitu ning võtame läbi kõik sõiduvõtted, mis tööd tehes ette võivad tulla.

Mis vead mootorratturite juures silma hakkavad?

Kahjuks jääb mulje, et kevade saabudes aetakse ratas välja ja kohe minnakse proovima. Tihtilugu juhtuvad õnnetused selliste katsetamiste käigus esimeste sõitude ajal. Seda, mida meie politseinikud koolitusel teeme, peab iga mootorrattur kevadel läbi tegema. Väikestel kiirustel tuleb oma sõiduriista tunnetus kätte saada. Kindlasti leiab mootorrattur ise üles harjutusplatsi, kus enne teedele ja tänavatele minekut saab harjutada. Veel tuleb oma varustus üle vaadata: kas on saapad jalas, jope seljas ja kiiver peas. Kuigi liiklusseadus nõuab ainult kiivrit, soovitan ka korralikud kaitsmed muretseda. Tean inimesi, kes ütlevad, et ega nad kukkuma lähe. Paraku käib kukkumine nii kähku, et ei jõua nõrkasid kohti kaitsta. Olen seisukohal, et kui lähen sõitma, siis panen endale korralikud kaitsmed peale, et ehk siis olen kaks nädalat vähem haiglas. Kunagi ei tea – isegi väga väikse hoo pealt on võimalik ennast puruks kukkuda. Mootorrattur saab ise väga palju enda hoidmiseks ära teha.

Motopolitseinikud alustavad patrullpäeva. Foto: politsei

ÕNNETUSED MOOTORRATTURITEGA

  1. aastal on mootorratturitega juhtunud 11 liiklusõnnetust. Harjumaal hukkus mees, kes teadmata põhjusel sõitis teelt välja ja sai surma.

Lääne-Virumaal toimus liiklusõnnetus, kus juhtimisõiguseta 23aastane mees eiras politsei peatumismärguannet ja sõitis põgeneda üritades mootorrattaga Suzuki Kundas ringristmikul haljasalale ning paiskus kummuli.

  1. aastal juhtus 127 liiklusõnnetust, kus üks osapool oli mootorrattur. Hukkus 5 inimest.