Haljala legendaarsel valgusfooril algasid viimased tööpäevad

haljalafoor

1. juulil alustab Maanteeamet Haljala aleviku keskse ristmiku rekonstrueerimist, Haljala-Võsu maantee ja õlletehase juurest Aasperesse viiva tee ristumispaika tuleb ringristmik. Ühtlasi jääb tööta ja saadetakse vanaduspensionile Eesti vaat et kõige kuulsam valgusfoor.

Aivar Ojaperv

„Ehitaja on lubanud objekti kolme kuuga valmis teha,“ rääkis Haljala vallavanem Leo Aadel. „Liiklus on ehituse ajal muidugi häiritud, aga see tuleb üle elada.“

Alevik saab uue ilme

„Ringristmiku ehitamine ei tähenda mitte ainult liiklussõlme rekonstrueerimist,“ jätkas ta. „Koos sellega muutub päris põhjalikult ka Haljala aleviku üldilme. Rajatakse uued kõnniteed, valgustus, bussiootepaviljon jne. Ringristmiku ehitust rahastab Maanteeamet, valgustuse ja muu sellise uuendamine jääb valla kanda.“

Mis saab aga vanakesest foorist? „Eks see ole Haljala omamoodi maamärk ja foori viimasel tööpäeval me piduliku ürituse, peied, muidugi korraldame,“ kinnitas vallavanem. „Mis foorist edasi saab, pole veel teada. Foor on igatahes valla vara ja oksjonil maha müüa või vanarauda saata me seda ei kavatse. Ka viimase volikogu istungi n-ö mitteametlike juttude ajal oli foori saatus päevakorras. Naljaga pooleks pakkusin mina omalt poolt, et foori võiks paigaldada vallamaja ette, kus ta näitaks kogu aeg rohelist tuld vallamajja sisenemiseks: vallavanem on alati kättesaadav. Usun, et foor jääb sümbolina alles.“

Foor sõnniku- ja õlleveokitele

Haljala rahvas tõepoolest armastab oma valgusfoori, olgugi et liikluse reguleerijana sel olulist rolli pole. Foor paigaldati millalgi 80ndate aastate lõpus ja päris kindlasti oli see Eesti esimene valgusfoor külakohas – sellest ka hilisem kuulsus ning legendaarsus. Foori initsiaatoriks peetakse tuntud poliitikut Toomas Varekut, kes oli tol ajal Viru kolhoosi ja hiljem Haljala õlletehase direktor.

Üks põhjendus foorile on olnud, et Viru kolhoosi suurfarmi teenindanud sõnnikuveokid sõitsid läbi aleviku ja foor tagas neile sujuvama liikumise – ära jäid äkkpidurdused ristmikul ja seetõttu ka sõnniku ning virtsa loksumised teele.

Teine põhjendus on veel kõlanud: teatavasti jääb õlletehas foori juurest allamäge ning eriti talvisel ajal olnud rasketel õlleveokitel probleeme paigaltvõtuga, kui ristmikul pidi ootamatult pidurdama. Foori olemasolul andis aga asja „reguleerida“ – osav juht alustas tehase juurest hoovõttu täpselt õigel ajal ja jõudis ristmikule siis, kui fooris põles roheline tuli.