Õige ja vale avaneb kunstnike käte vahel

Rakvere Galeriis avati 13. oktoobril Virumaa kunstnike sügisnäitus. Millest seekord maaliti, joonistati, „komponeeriti“ ja skulptuure meisterdati?

Ülle Kask

Septembri algul potsatas Lääne-Virumaa kunstnike meilboksi järgmine teade: „2020. aasta sügisnäitusel „Mis on õige, mis vale“ tuleb õige ja vale kokku panna. Või hoopis lahus hoida. Mõttetargad, näiteks Sokrates, Kant ja Konfutsius on sajandeid väidelnud õige ja vale teemadel. Vana lugu räägib, et vale käib ringi varastatud riietega ja tõde, kellelt riided võeti, on paljas, seega alasti tõde. Meiegi saame iga päev ise teha valikuid õige ja vale vahel. Tavaliselt on tegu õige, mõnikord mitte, kuid õige ja vale käivad ikka koos.“

Kunstnikele jagati inspiratsiooni ammutamiseks soovitusi kasutada ära elus kogetud õige või vale juhtum. Ja kui teost looma hakatakse, tehtagu seda kujundlikult ning isikustatult. Kusjuures õige võib sageli tunduda selgem kui vale, millel on rohkem varjundeid. Vale on ka kavalam. Õigel on ehk selgemad ja puhtamad värvid ning temas valitseb harmoonia. Valel aga kisub pilt teravamaks ja värvid on teised.

Rakvere Galerii kuraator, klaasikunstnik Riho Hütt rääkis näituse avamisel, et teema oli üsna raske, aga teda üllatas positiivselt, et nii palju kunstnikke ja veel ka uusi tegijaid võttis seekord näitusest osa. „Mitte ühelgi ühisnäitusel pole olnud üle 20 osavõtja, aga seekord oli kunstnikke tervelt 26,“ ütles ta.

Küsimuse peale, kuidas näituse vormistamise ja viimistlemisega tegelenud Hütile avanes õige ja vale vahekord, vastas kuraator, et nii palju kunstnikke on tulnud oma teostega ja kõigil on õigus nõndaöelda oma mätta otsast aktuaalsetel teemadel kaasa rääkida. „Igaühel on õigus ja kõikidel on ka õigus oma tõde kuulutada,“ filosofeeris ta. „Üllatav, et seekord on palju ka uusi kunstnikke juurde tulnud. Alguses tundus see teema raske, aga pärast selgus, et igaüks avanes omamoodi ja kõik tööd on isemoodi sisuga.“

„Näitust kokku pannes oli üllatusi ka,“ jätkas Hütt. „See kompositsioon siin üleval laes keskendubki rohkem päevakajalistele teemadele, milles me iga päev justkui pusime. Näiteks sätid siin omaette pilte galerii seintele ja siis korraga tulevad noored poisid pauhti sellise ufo-laadse asjaga, mis peaks plahvatama või lõhkema, siia meie keskele. Ma ei tea, kas ta jälgib kõike ülejäänut nagu lendav objekt või jumala silm,“ lahkas Hütt laes rippuvat kunstiteost metafüüsilisi termineid appi võttes.

Hütil jagus kiidusõnu teose autoritele, vendadele Kristo ja Caspar Sillale, kelle polüuretaanvahu objekt „Kanaldus“ tekitas elavat huvi ka näituse avamisele tulnud külaliste hulgas.

Ühiskonnas toimuvaid võnkeid on kunstnikud kujutanud ehedalt ja omanäoliselt. Jüri Sikka akrüülmaal „Kuidas kanda maski“, millel mask on keeratud hoopis kikilipsuks, osutab valulikult koroonakriisile, mis ei taha ega taha lõppeda. Kas siis maskiga või maskita.

Silmakirjalikkust on võimalik peita ka teistsuguse maski taha, kui üks (näo) pool ei tea, mida teine teeb kunstnik Pirruse segatehnikas taiesel „Nii või naa“.

Margit Kaare portree „Läbipõlemine“ kujutab keskealist meest, kelle otsa ette on söövitatud katkise hõõgniidiga lambipirn. Teos kannab sõnumit, et kui inimesel juhe kokku jookseb ja tekkib lühis, võib sellele paraku järgneda suitsiid.

Riho Hüti õlimaal „Kogutõde“ on täis sürrealistlikke fragmente, alates rohekas-kollasel taustal laiuvast punasest merest, millel hulbib väike valge laev ja kakerdab oranž krokodill, ning lõpetades lilla tüvega ja taevassinise lehestikuga puuga, millelt lähevad pauhti lendu linnud. Selle pildi ees, nagu ka paljude ülejäänud teoste ees, tasub seisatada ja mõtiskelda õige ja vale üle meid ümbritsevas maailmas. Kas see on teibiga suletud suu või skandaal, suur segadus, infoleke ja pankrot. Vaataja teeb omad järeldused ise.

Lääne-Virumaa kunstnike sügisnäitus „Mis on õige, mis vale“ Rakvere Galeriis on avatud 14. novembrini.

Rakvere Galerii kuraator Riho Hütt sügisnäituse avamisel. Foto: Ülle Kask