Mängukunst: kuidas kasutajakogemus mõjutab online mängurlust

Enamus meist on harjunud videomängude või teiste internetipõhiste mänguelamustega, ent mida paljud ei taju, on see, millised jõupingutused, strateegiad ning disainilükked on läinud iga mängu loomise taha. Isegi pealtnäha kõige lihtsam internetimäng on saanud alguse tänu pühendunud disainitiimile, kelle ainus igapäevatöö on keskendunud kasutajaelamuse parandamisele.

Kuidas täpsemalt aga selline nö mängukunst käib ja millele disainitiimid tähelepanu pööravad? Seda selgitame lähemalt alljärgnevalt.

Miks kasutajakogemus mängumaailmas oluline on?

Kasutajakogemuse tähtsust ei tohi alahinnata. Iga ettevõte, olgu selleks kasiino, veebipõhine mänguplatvorm, videomäng või mõni suurem MORPG, neil kõigil on üks ühine joon: kasutajakogemuse disain on loodud nii, et see tooks mängijale usaldust, meelelahutust ning kõike muud, mida ühest mängust ootaks.

Lisaks üldisele mänguelamusele on mängudisaini oluline osa turvalisuse loomine. Kasutajasõbralik mäng või mänguplatvorm tekitab alati rohkem usaldust võrreldes mänguga, mille disain näib lonkavat.

Kasutajakogemuse kujundamine on iga internetimängu aluspõhi, tänu millele üks mäng üldse eksisteerib. Ühtlasi aitab kasutajakogemus tagada, et ettevõte leiab mängijaid juurde: mida parem disain ja kogemus, seda rohkem mängijaid.

Kasutajakogemuse loomise kõige olulisemad osad

Põgusalt rääkides tähendab kasutajakogemuse kujundamine eelkõige võimalikult lihtsat, meeldivat, kättesaadavat ja turvalist platvormi, mis areneb pidevalt edasi vastavalt sellele, milline on mängijate tagasiside. Populaarne MORPG Runescape on tagasiside hea näide: ettevõttel on hiiglaslik kommuun kasutajatest, kes annavad pidevalt tagasisidet. Just nende kommentaaride põhjal viib ettevõte oma mängukeskkonda edasi.

Siinkohal selgitame lähemalt kasutajakogemuse disaini kõige olulisemaid osasid, mis käivad iga mängu disainiprotsessi juurde.

Lihtsus ja kasutusmugavus

Lihtsus on kogu mängudisaini nurgakivi, seda eriti internetipõhiste hasartmängude või tavaliste veebimängude puhul. Mida lihtsam on mängu üleüldine välimus, mehhaanika ja kasutajaliides, seda rohkem mängijad sellega suhestuvad. See on juba omamoodi inimlik põhimõte: keegi meist ei taha kulutada ülemäära palju aega mõnele mängule. Keeruline ja ebameeldiv kasutajaliides on esimene asi, mis peletab mänguri eemale.

Selle lihtsuse loomine ei ole muidugi ülesanne lihtsamate killast. Ehkki ideena tundub lihtne luua võimalikult lihtsakujuline mäng, ei ole see alati nii lihtne, kuna mängijad ootavad samas ka põnevaid funktsioone, mis hoiaksid neid kikivarvul.

Tehniliste tõrgete vähendamine

Tehnilised tõrked tunduvad omamoodi paratamatusena iga tehnoloogilise leiutise puhul. Võtame näiteks kasvõi elektriauto: tänaseks tundub see ideaalselt töötava lahendusena, ent aeg-ajalt võib kuulda, kuidas hulk elektriautosid kutsutakse tagasi mõne tehnilise viperuse tõttu.

Internetimängude maailm pole kuidagi erinev. Üks mängudisaini kõige suuremaid probleemkohti on tehniliste probleemide vältimine ja ennetamine: sinna hulka kuuluvad näiteks mängu kokkujooksmine, aeglane reageerimisaeg, tõrked või muud vead, mis vähendavad mänguelamust.

Mida rohkem või olulisemad on tehnilised tõrked, seda vähem soovivad inimesed vastavat mängu kasutada ning ilmselgelt viivad pidevad vead ka kasutajate vähenemiseni. Samal ajal üritavad mänguloojad välja tulla graafikalahenduste ja funktsioonidega, mis oleksid kõrgel tasemel ja pakuksid erakordseid elamusi ilma tehniliste probleemideta. Pole ju mingit kasu kaunist visuaalsest lahendusest, kui veebibrauseri aken jookseb mängu laadimisel kokku.

Mängu kasutajasõbralikkus ja navigatsioon

Üks mängudisaini kõige põletavamaid küsimusi on see, kuidas luua selline disain, millega suhestumine on võimalikult lihtne ja käepärane, andes samal ajal mängijale kõik soovitud tööriistad ja disainilahendused.

Idee seisneb selles, et näiteks mängus olevate nupukeste ja valikute kasutamine peaks olema võimalikult loogiliselt ülesehitatud. Keegi ei viitsi lehitseda kümneid minuteid erinevates mängumenüüdes selleks, et leida mõni pisike nupuke. Mängudisainerid töötavad seega pidevalt selle nimel, et kõik mängus nähtav oleks loogiliselt paigutatud ning interaktiivsete elementide kasutamine oleks meeldiv.

Tänasel päeval on kasutajasõbralikkusega seotud ka mängude üleüldine kättesaadavus. Kui varem loodi ka internetipõhiseid hasartmänge eelkõige arvutiekraani tarbeks, siis nüüd optimeeritakse iga mäng nutitelefoni jaoks. Seejuures peaksid veebimängud töötama igas nutitelefonis, olgu mänguril iPhone või Samsung.

Kasutajate tagasiside on oluline

Nagu mainisime ülalpool, on enamike suuremate internetimängude alustalaks mängurite endi tagasiside. Hoolimata mänguloojate ja disainerite parimatest jõupingutustest on keeruline ette näha seda, kuidas reaalne mängija mänguga suhestub. Üks asi on see, kuidas disainer on mängu ette kujutanud, teine asi on aga reaalne mängukogemus.

Just seetõttu ongi mängijate tagasiside oluline igas mängus: kõik disainerid ja mänguloojad ootavad tagasisidet, et nad saaksid selle põhjal mängu täiustada, teha vajalikke muudatusi või luua hoopis täiesti uusi mehhaanikaid ning versioone.