Omniva plaanib kasutusele võtta pisikesed pakiautomaadid

dsc_0445

Praegu paikneb Eestis valdav osa pakiautomaate linnades, kuid Omniva loodab lähitulevikus paigaldada automaadid ka väiksematesse kohtadesse. Ühtlasi jätkuvad postkontorite asendamised postipunktidega.

Liisi Kanna

Tarbijad soovivad üha enam kasutada pakiteenust ning selle tulemusel avatakse Eestis üha uusi pakiautomaate. Omniva ärioperatsioonide valdkonna juhi Martin Lutsu sõnul paigaldatakse 2016. aasta jooksul Eestisse kokku 20 uut automaati. Lääne-Virumaal on automaadid sel aastal pandud Kadrinasse, Kundasse ja Tamsallu. Hetkel on Omnival Eestis kokku 123 automaati, millest seitse meie maakonnas.

Pakiteenuse kasutamise populaarsust näitab ka asjaolu, et turule on Omniva ning Itella SmartPosti kõrval sisenemas kolmaski süsteem – CollectNet. Viimane paigaldas pilootprojekti raames Eesti linnadesse kümme pakirobotit, millest ühe ka Rakvere bussijaama. Itella SmartPosti automaate on meie maakonnas kolm, kaks Rakveres ning üks Tapal.

„Eelmine aasta käis meie käest läbi viis miljonit pakki,“ sedastas Luts. „Praegu veel on postiäri suurem kui pakiäri, ent kui arvestada juurde rahvusvaheline transiit, siis on olukord vastupidine. Võime öelda, et aastaks 2020 on pakid meie põhiäriks.“

„Vahendame Hiinast tulevat kaupa Euroopasse. Iga päev maandub lennuk, mis on täis Hiina kaupa. Kui varem võttis paki kätte saamine kuu aega, siis nüüd vaid viis päeva.“

Praegustest automaatidest peab kuus läbi käima 400 pakki, et see ettevõttele ka kasumlik oleks. Kuid automaate on üles seatud ka väiksematesse kohtadesse, kus nii palju pakke ei liigu. „Oleme valdadega kulusid jaganud, kui neil on huvi automaat saada.“

Näiteks pandi mais sellise lahendusega pakiautomaat Kadrinasse. Vallavanema Erich Petrovitsi sõnul jõuti vajaliku pakimahuni tegelikult juba kolme kuuga.

Luts usub, et juba järgmise aasta lõpuks on Omnival pisemad pakiautomaadid, mida väiksematesse kohtadesse paigutada. „Soovime paigaldada automaate, millel on minimaalselt kümme lahtrit. Nende asukohtadest võiks rääkida järgmise aasta kevadel.“

65 protsenti eestlasi soovib oma paki kätte saada pakiautomaadist. „Tulevikus võib olla reaalne, et näiteks kortermajades on postkasti kõrval ka pakikast.“

Postkontoreid asendatakse postipunktidega

Hetkeseisuga on käesoleval aastal suletud 30 kontorit ning avatud 31 postipunkti. Lääne-Virumaal on tänavu postiteenuse osutamine postkontorist postipunkti üle viidud neljas asulas – Laekveres, Põlulas, Sõmerul ja Tamsalus.

Tamsalu vallavanema Riho Telli sõnul ei ole postkontori asendumine postipunktiga suuri probleeme kaasa toonud. „Eks iga asja kadumine on alguses valulik. Esialgu oli nurinat, aga teenused säilisid tegelikult samad, mis postkontoris. Pakiautomaadi tulek leevendas samuti olukorda,“ rääkis Tell. Mõningast ebamugavust on põhjustanud asukohamuutus. „Postkontor paiknes suurte korrusmajade juures, seal oli liikumist rohkem,“ kommenteeris vallavanem.

Lutsu sõnul on postipunkti eelis võrreldes kontoriga pikem avatud oleku aeg. „Inimesi käib vähe ja me ei saa postkontorit nii kaua lahti hoida,“ selgitas Luts ning lisas, et näiteks kauplustes asuvate postipunktide lahtiolekuajad on paindlikumad.

Postkontorite külastatavuse sageduse statistika näitab, et veerand meie inimestest ei ole postkontorit üldse kasutanud ning 37 protsenti teeb seda vaid üks-kaks korda aastas. Luts tõi välja, et tegelikult on ka postkontor muutunud põhimõtteliselt pakisaatmise paigaks. Seal sooritatavatest tegevustest 51 protsenti on pakkide kätte saamine ja 26 protsenti nende saatmine.“

Kirjakandjate arv väheneb

Igal aastal väheneb koju kantavate kirjade ja perioodikate maht. „On postkaste, kust kirjakandja käib ainult korra nädala või kümne päeva jooksul.“

Seega tulevikus kirjakandjate arv väheneb. Aga ka nende töö iseloom on muutunud. Kui varem oli loomulik, et postiljon kõndis tänavad läbi, siis nüüd pole see enam mõttekas. Vahemaad muutuvad pikemaks, kuna vähe on neid kaste, kuhu midagi panna. „Osad kirjakandjad töötavad autodega. Mõtleme ka ATV-tüüpi lahenduse peale.“

Luts nentis, et kui Eestis saab praegu kirja kätte järgmisel päeval, siis mujal Euroopas sellist nõuet ei ole. „Sageli on kaks eraldi teenust: kiirkiri ja tavakiri.“ Väheneva kirjade mahu juures võib tulevikus seegi teenus muutuda.

  1. aasta jooksul paigaldatakse Eestisse 20 uut pakiautomaati. Foto: Liisi Kanna