Huvi CADrina vastu üha kasvab

dsc_0799

Seitsmendal CADrina võistlusel saavutas Kadrina Keskkool teise koha, napilt tuli alla vanduda vaid Tallina Tehnikakõrgkoolile. CADrina algataja, Aru Grupp ASi juhataja Juhan Viise jäi tänavuse üritusega rahule ning põnevad plaanid tulevikukski on juba soolas.

Liisi Kanna

Juhan Viiset võib pidada CADrina vaimseks isaks. Tema eestvedamisel hakati Kadrina Keskkoolis 2005. aastal õpetama valikainet „Ärijuhtimine ja tehnoloogia alused“, millest tänaseks kasvanud välja reaal-tehniline õppesuund. CADrina kutsuti ellu, et testida mõõdetavate parameetritega oma oskuste taset projekteerimistarkvara AutoCad kasutamises.

Kui palju on tase võrreldes esimese CADrinaga muutunud?

AutoCad -i õpetuse tase on olnud Kadrina Keskkoolis väga hea alates õppeaine käivitamisest, kuid täna saab õpetaja Holger Bremen õpetamisele paremini keskenduda. Algusaastatel tuli tal seda teha põhitöö kõrvalt Aru Grupis.

Kuidas tänavuse CADrinaga rahule jäite ja mis vääriks erilist esiletoomist?

Jäin hästi rahule. Meie joonestusvõistkond oli väga tubli, asetudes teiseks. Heitlus esimese-teise koha eest oli Tallinna Tehnikakõrgkooli võistkonnaga viigiseisus, määravaks sai napp erinevus karistuspunktide arvelt.

Kogu CADrina ettevõtmine on liikunud uuele tasemele. Sel aastal lisasime hommikuse spordiürituse, kus ruulis korvpallivõistlus CADrina CUP. Õhtusel finaalvõistluse avalöögil lõid kaasa kooli erinevate kunstidega tegelejad, kes professionaalse lavastaja, oma Kadrina Keskkooli vilistlase Erni Kase, käe all saali täiega elama panid.

Sponsorite ja koostööpartneritena aitas sel aastal kaasa oluliselt rohkem ettevõtteid ning eraisikuid kui kunagi varem. Järjest enam tunnevad Eesti avaliku elu tegelased huvi meie tegemiste vastu ning on valmis arengutele kaasa aitama. Kohale sai tulla üks Eesti tugevamaid ettevõtjaid, Silberauto põhiomanik Väino Kaldoja, keskkonnaminister ja CADrina patroon Marko Pomerants, kultuuriminister Indrek Saar, tulevane Riigikogu asespiiker Taavi Rõivas, Riigikogu liige Einar Vallbaum.

Milliseid võimalusi sedalaadi üritus omavalitsusele ja kogukonnale loob?

CADrina on hea võimalus vallavalitsuse, kooli, kohalike ettevõtete, sponsorite, samuti kooli vilistlaste ning valla inimeste omavahelise koostöö arendamiseks. CADrinat edendades saame kooli ja valla tugevnemisele kaasa aidata ning sellega inimesi, mõistust ja raha rohkem Kadrinasse kutsuda.

Millised on lähiaastate plaanid seoses CADrinaga, Kadrina Keskkooliga?

Soovin, et käivitaksime lähiajal Kadrina Keskkoolis projektijuhtimise õppeaine. Inimestel jääb vajaka oskusest soove realiseerida, siduda tulemuseks kolm komponenti: oma tahe, teadmised ning ümbritsevad võimalused. Seda oskust võiksime projektijuhtimise õppeaine abil oma kooli õpilastes arendada.

CADrina tegevusi saaks sel juhul kasutada õppeaine praktilise osana, kus teoreetilised teadmised õpilaste eneste poolt ellu rakendatakse. Õpilastest saavad nii tegijad kui kriitikud. Paraneb koolitus ja areneb CADrina.

Sellise kogemuse toel kaob noortel hirm tulevikus ägedaid asju alustada. Need võetakse ette ja tehakse ära, kasutades Kadrina Keskkoolis õpitud metoodikaid ning toetudes kogemusele, mis omandatud CADrina üritust läbi viies.

Kas ja millisena näete CADrinat 2026. aastal?

Saabub 27. november 2026. CADrina on iga-aastane kadripäeva festival, mille kesksel kohal rahvusvaheline arvutijoonestamisvõistlus, kus võimalik osaleda eri kategooriates kohapeal ning veebilahendustega maailma eri paigust. Samuti on oluline hommikune rahvusvaheline noorte korvpallivõistlus CADrina Cup , ning õhtune eriti raju Kadrina Keskkooli noorte kultuuriprogramm, mis toimub kasvanud koolipere tarbeks oluliselt suuremaks ehitatud Kadrina Keskkooli aulas.

Aru Grupp ASi juhataja Juhan Viise (paremal) ja Kadrina vallavanem Erich Petrovits pinevat võistlust jälgimas. Fotod: Liisi Kanna

dsc_0814

Kadrina Keskkool pani tänavu välja lausa kolm võistkonda. Finaali pääses ning Tallinna Tehnikakõrgkooli järel teise koha saavutas üheteistkümnendike segavõistkond. Kolmandaks platseerus Tallinna Tehnikaülikool ning neljanda koha pälvisid Kadrina Keskkooli vilistlased. Kokku võttis osa seitse tiimi. Koduvõistkondade ja kõrgkoolide esindajate kõrval näitasid oma oskusi tänavu ka Tartu Tamme Gümnaasiumi õpilased.

Kadrina Keskkooli arvutiõpetaja Holger Bremen nentis, et tänavused võistlusülesanded olid väga huvitavad, kuid mitte ületamatud. „Aja jooksul on ülesanded muutunud professionaalsemaks,“ tõdes Bremen.

Ettevalmistus CADrinaks on koolis põhjalik. „Hakkame AutoCad-i õppima 10. klassis, kaks tundi nädalas,“ rääkis arvutiõpetaja. Niisiis on üheteistkümnendikud saanud CADrina ajaks harjutada poolteist aastat ning kaheteistkümnendikus koguni kaks ja pool aastat.

„Võistkonnad olen laskunud õpilastel ise komplekteerida,“ sõnas Bremen ja lisas, et nii saavad nad ise vaadata, kellega koostöö klapib.

dsc_0751 

CADina oli seekord inspireeritud Merekultuuriaastast. Lisaks võistlusülesannetele lähtusid teemast päeva jooksul peetud töötoad. Nii õpetasid TTÜ Eesti Mereakadeemia esindajad koolilastele, kuidas siduda surmasõlme. Eesti Meremuuseumi töötoas kuuldi aga, mida teevad arheoloogid leitud kildudega ja mida kõike nende abil teada saadakse. „Meremuuseumis tegeleme üsna palju allveearheoloogiaga,“ selgitas muuseumi teadur Priit Lätti. „Selgitame siin arheoloogia alusprintsiipe. Valisime praktilise lähenemise.“ Nii proovisidki õpilased kätt kildude kokkuseadmises ja killu abil nõu diameetri arvutamises.

Suurt huvi tunti ka lohesurfi töötoa vastu, kus Võsu Surfikooli esindajad surfamise võimalustest Eestis ja veeohutusest rääkisid ning varustust demonstreerisid.

Töötubasid korraldasid ka Eesti Energia ning Eesti Kaitseväe tuukrirühm. Tutvustati 3D printimist ja süstasid ning peeti paadirallit.

Üritusel osalenud kultuuriministri Indrek Saare sõnul saab 2017 olema laste- ja noortekultuuri aasta. Kas CADrina järgmisel korral sellest kinni hakkab ja inspiratsiooni kogub, näitab aeg.