Veokijuhtide trikid: magnetid ja valed sõidumeerikud

reid kundasse 2

Ida prefektuuri liiklusrühm kontrollis esmaspäeval Lääne-Virumaal veokeid, mis on pahatihti üle koormatud. Reid tuvastas rikkumisi pooltel kontrollitud veokitel.

 

Mari Mölder

Politsei liiklusrühm suundus töönädala varahommikul külmale ja tuisusele Lääne-Virumaale põhjusel, et siinkandis liigub ringi palju metsaveokeid, mis on tihtilugu üle koormatud. Varasemad kontrollreidid on näidanud, et sõidukijuhid eksivad sageli töö- ja puhkeaja normide vastu.

Kaasaegne kaalubuss

Esimesena kontrolliti Sõmeru lähedal veokijuhti, kuid temal olid kõik nõuded täidetud. Järgmisena Haljala külje all kinni peetud veoauto MAN juhil puudus juhtimisõigus ja põhjus oli lihtne – tal polnud kehtivat tervisetõendit, mis lubaks sõiduki roolis olla.

Liiklusrühma juhi Annika Elmi sõnul tuleb nii mõnelegi juhile üllatusena, et tegelikult tal pole juhtimisõigust, sest tervisetõend on uuendamata ja seetõttu juhtumisõigus peatunud. „See pole probleemiks mitte ainult kommertssõidukite juhtide seas, vaid kõigil autojuhtidel. Sedapuhku koostati sohvrile väärteoprotokoll, ta kõrvaldati roolist ning kohale kutsuti uus autojuht, kes firma asju edasi ajas,” lisas Elm.

Edasi liikusid politseinikud Kunda teele, kus Katela lähedal märkas politseiniku vilunud silm juba kaugelt ilmselgelt ülekaalulist puidukoormaga raskeveokit. Nüüd sai tööd ka spetsiaalselt raskeveokite kaalumiseks mõeldud eribuss, mis on Ida prefektuuris kasutuses olnud kõigest paar kuud. Kui kõikide kaalude näidud olid kokku löödud, siis selgus, et ülekaalu oli lausa 18 tonni.

Mis paneb juhte riskima nii trahvi kui ka lubadega? „Rikkumisi pannakse tihtilugu toime olude sunnil, kuna tihe konkurents transporditurul pressib kulusid kokku hoidma. Samuti sõltub raskeveokijuhtide palk kohale toimetatud kauba kogusest. Kõik see kokku panebki mehi seadust rikkuma,“ rääkis Elm.

Tihe konkurents sunnib riskima

Probleemiks on ka töö- ja puhkeaja normidest kinnipidamine. Annika Elm ütles, et ületöötanud juht on ohuks nii endale kui teistele liiklejatele.

Sagenenud on sõidumeerikutega manipuleerimine, mida pannakse juhtide poolt toime kahel viisil. Esimesel juhul asetatakse käigukasti juurde ülitugev magnet, mis halvab kiiruseanduri ja sõiduk justkui seisaks. Sõidumeerik aga näitab, et juht on puhkerezhiimil.

Teise pettusena kasutab juht peale oma sõiduaja lõppu sõidumeerikus teise mehe nimele registreeritud kaarti. Eelmisel aastal tuvastasid politseinikud 22 juhul magneti kasutamise ja 18 korral oli juhtidel sõidumeerikus teise isiku kaart.

Politseinike hinnangul oli kõnealuse hommiku kõige suuremaks rikkujaks siiski Sämi külas metsaveoauto roolist tabatud napsine juht. Eriti kurb on asjaolu, et sel konkreetsel veokijuhil polnud see esimest korda, mil ta politseinikele purjus peaga on vahele jäänud. Mees kõrvaldati roolist ja pärast karistuse jõustumist võib ta mõneks ajaks autojuhiameti unustada.

Kuigi kümnest kontrollitud sõidukist viiel esinesid rikkumised, siis liiklusrühma juhi Annika Elmi sõnul ei saa tulemustest teha üldistusi. Tema sõnul tabatakse vahel rohkem rikkujaid, teinekord aga vähem. „Väita, et pooled juhid alati eksivad millegi vastu, kindlasti ei saa. Olukord on parem kui aastate eest. Kui mõne firma autojuhid liiga palju rikkumisi korda saadavad, siis võib firma veolitsentsist lihtsalt ilma jääda,“ selgitas ta.

reid kundasse 3